Apua uusien yritysten alkutaipaleelle

Yrityksen – erityisesti toimintansa vasta aloittavan – elämän ja kuoleman kysymys on erottuminen kilpailijoista. Kaikkein tärkeintä on luonnollisesti erottua omalla ammattitaidolla ja yrityksesi tarjoamien palveluiden laadulla, mutta omasta erinomaisuudesta pitää pystyä kertomaan myös muille.

Jos yritysviestintää ei ole, juuri kukaan ei tule koskaan tietämään yrityksesi olemassaolosta. Paitsi sukulaiset ja niistähän on muutenkin vain harmia. Alennustakin ovat aina vaatimassa.

Jos yritysviestintäsi ei ole laadukasta, saatetaan yrityksesi palvelutkin helposti luokitella töskäämiseksi.

 

Aloittavan yrityksen muistilista (hyödyllistä luettavaa muillekin)

Tyypillinen uuden yrityksen starttipaketti on yritysilmeen luominen; peruspainotuotteiden (käyntikortit, mainospohjat, kirjekuoret) suunnittelu ja tarvittaessa myös painatus – sekä www-sivujen toteuttaminen. 2020-lukua lähestyttäessä tilanne on karu: ilman verkkosivuja yritystäsi ei ole olemassa. 

Uuden yrityksen käynnistäminen on valtava urakka. Media-asioista on turha kantaa lisästressiä – voimme toteuttaa kaiken niihin liittyvän puolestasi. Tarvittaessa vaikka nimen keksimisestä myöten.

1. Keksi yrityksellesi hyvä nimi

Hyvä nimi voi jo yksinään erottaa yrityksesi kilpailijoiden harmaasta massasta. Hyvän nimen ympärille pystytään rakentamaan napakkaa ja oivaltavaa viestintää. Hyvä nimi on kuvaava ja lyhyt – mutta ei liian lyhyt. Kaikki maailman lyhenteet on jo käytetty, unohda ne. Jos yrityksesi toimii vain Suomessa, käytä kotimaisia kieliä. Kansainvälisillä markkinoillakin pärjää kotimaisella nimellä, kunhan ei käytetä ääkkösiä. Ja ehkä on hyvä tarkistaa, ettei keksimäsi nimi ole espanjalainen kirosana.

2. Mieti, kuka on asiakkaasi

Markkinoinnin Suurten Gurujen mukaan kaikki – myös palvelut – pitää tuotteistaa. Tuotteistaminen lähtee liikenteeseen oman keskeisen asiakaskunnan määrittämisestä. Siitä on oleellista hyötyä myös yrityksesi markkinointiin. Jos tiedät, millainen on palvelujesi tyypillinen käyttäjä, yrityksesi viestintä ja mainonta voidaan kohdentaa oikeaan suuntaan ja välineeseen. Karu fakta alkaa olla se, ettei nuoria ole mahdollista tavoittaa sanomalehti-ilmoituksilla, mutta ei verkkoviestintäkään ole taikasana kaikkien tavoittamiseen.

3. Yritysilmeellä tunnetuksi

Pienenkin yrityksen kannattaa teettää itselleen kattava, kaikkiin tarvittaviin medioihin sovellettu graafinen ilme. Se on yrityksen selkeästi tunnistettava ja erottuva visuaalinen julkisivu. Graafisen ilmeen elementtejä ovat logo, liikemerkki, yksilöllinen värimaailma ja typografia. Kun yritys käyttää aina ja kaikessa viestinnässään omaa graafista ilmettään, jokainen lehtimainos, jokainen jaettu käyntikortti, jokainen vierailu yrityksen webbisivulla kasvattavat pikku hiljaa yrityksen tunnettuutta. Graafisen tunnettuuden klassisin esimerkki on Coca-Colan punavalkoinen väri ja nimen kirjoitusasu. Mikäli yrityksesi viestintä on yhtä järjestelmällistä, on täysin mahdollista, että aikanaan sekin voidaan tunnistaa etiketin kulmapalasta.